Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
Więcej
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/biolit/domains/blizej-zdrowia-blizej-natury.pl/public_html/includes/header.php on line 1123

Może na grzyby?

3 października 2018
Autor: Renata Zdebel

Tegoroczna pogoda sprzyja występowaniu grzybów. Mamy ich istny wysyp. Jednak czy grzyby to naprawdę tylko walory smakowe i nic poza tym? Otóż nie do końca. Co prawda ponad 80 proc. ich masy to woda, ale są też źródłem węglowodanów, białka, tłuszczy, witamin, minerałów, które są niezbędne dla rozwoju organizmu oraz podtrzymywania jego procesów życiowych. Dodatkowo szukając ich spacerujemy po lesie wdychamy żywiczne powietrze, nabieramy kondycji. A to już naprawdę samo zdrowie.

Zasada pierwsza – zbieramy tylko te grzyby, które dobrze znamy! Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy są jadalne - wrzucamy grzyba do kosza na śmieci, a nie do garnka.

Charakterystyczna dla grzybów jest duża zawartość wody, od 80 do 90 proc. Jednak sucha masa składa się głównie z białek, w których skład wchodzą prawie wszystkie aminokwasy, w tym także egzogenne, które nie mogą być syntetyzowane w organizmie i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. To pozwala stwierdzić, że grzyby to ważne produkty żywnościowe. Najwięcej białka jest w pieczarkach hodowlanych – aż 44 proc. Z kolei suszone borowiki zawierają prawie dwa razy więcej białka niż mięso wołowe. Grzyby nie bez powodu określane są mianem „leśnego mięsa”.

Grzyby są małokaloryczne, co sprawia, że mogą je jeść osoby zrzucające nadmierne kilogramy. Zawierają wiele witamin - A, B1, B2, D, PP, C. Mają dużo żelaza, potasu, fosforu, wapnia, sodu. Są w nich także mikroelementy - miedź, cynk, jod, mangan w granicach normalnych dla roślin jadalnych, przy czym w kapeluszach znajduje się więcej niż w trzonkach.

Coraz popularniejsze u nas boczniaki zawierają kwas foliowy i B-D-glukan, który ma działanie przeciwnowotworowe. Dzięki niezwykłym zaletom odżywczym i korzystnemu działaniu na organizm boczniaki zaliczane są do grzybów leczniczych. Jadane regularnie obniżą stężenie cholesterolu i poziom cukru, poprawią stan naczyń krwionośnych. Boczniaki zawierają ergotioneinę – przeciwutleniacz, który chroni komórki przed uszkodzeniami i starzeniem się. Boczniaki nie tracą tego składnika nawet podczas gotowania.

Naukowcy japońscy wykazali, że ekstrakt z boczniaka zawierający aktywną substancję – pleuran – może powodować zmniejszanie guzów nowotworowych. Z kolei badacze słowaccy wyizolowali z boczniaka beta-glukan. To jest związek poprawiający odporność organizmu i zwalczający niektóre nowotwory.
Pamiętajmy! Jedzenie grzybów jest niewskazane dla dzieci do 3 roku życia oraz osób mających problemy z nerkami, wątrobą czy przewodem pokarmowym.

Źródło: Portal Medycyny Naturalnej

Fot.: CC0 Creative Commons, Pixabay.com

Komentarze:
Przepisz tekst z obrazka:
NDUPO
O nas
Redakcja Portalu Medycyny Naturalnej
Aleja Korfantego 2
(1 piętro, wejście od tyłu budynku)
40-004 Katowice
tel.: 32 257 08 39, 602 483 699
email: kontakt@blizej-zdrowia-blizej-natury.pl

Redaktor naczelny: Halina Jurkowska
Znajdz nas
Zapisz się do newslettera i otrzymuj comiesięczną porcję wieści.